Alla inlägg under december 2007

Av Gerda - 19 december 2007 12:03

Nu är det bara 3.5 timmar kavar att jobba detta år för mig! Huvvaligan vad skönt.

I kväll kl 18.00 har skolan jelfest, sen har barnen bara julpyssel i skolan i morrn till kl 1. Sen kan man relaxa, nästan. På fredag blir ju en spännande dag när jag o Sebastian åker till stan, mamma o pappa med. Försöker tänka färdigt lite julklappar. Matlistan har jag skrivit klart.

Alla mina älsklingar kommer på lördag- oooo vad hääärligt, om inte nån av tjejerna åker hem med oss på fredag kväll- måste ringa och höra.Prata härom kvällen med mina kära föräldrar om vem som ska vara tomte hos oss, mamma sa som på skoj till pappa - Nå du! - joo svarar pappa, varför inte, jag har ju varit tomte så många gånger förr....hmm månne om han pallar trycket att vara det ???? Jag vet inte, tänkte att om det blir så varmt i kläderna, men hoppas han bara skojade. Någon frivillig som kan offra sig? Äh nog ordnar det sig. Idag köpte jag en fin mjuk, gullig t- mask ialla fall.

Just det tänkte jag också på Lisa, att när han blir för varm ovh "uurörd" så kanske hjärtat falerar. Vi är ju många friska förmågor så nog löser det sig!

Av Gerda - 18 december 2007 12:51

Jag håller på att egga upp mig, så jag får nåt vettigt sagt, när jag nu snart ska på möte hos rektorn o skolförvaltnings chefen, ang. Sebbes skolgång och punkt 1 på kallelsen: kränkning mot elev på sameskolan.

Jag blir såååå förb. Denna händelse var för ca en el 2 veckor sen, Sebbes lärare ringde om de- Han o en jämnårig från s-skolan hade bråkat...hon hade tagit dom båda tillsammans för att prata om det- o KLARAT UPP DET! Händelsen var den att Sebbe hade spottat ut från ett öppet fönster som den andra råkade stå nån meter ifrån, Sebbe sa att det inte träffa honom o sa att han sa inte det vanliga skälls-ordet l-j....så jag undrar varför denna sak tas upp igen?

Jag sa till Sebbe att han behöver inte komma, det står inte det på kallelsen heller. Jo, en liten liten små sak, som säkert inte har med saken att göra, den andra pojken är rektorns son!!!

Jag berättar om det senare.

Japp, så var det klart. Det gick faktiskt bra! Först tog ju rektorn upp det här mellan våra söner, att han o nån annan förut också vart på honom, han trodde det kunde bero på att han var just rektorns son. Jag sa att jag brukar prata med föräldrarna om det är nå bråk mellan barnen sinsemellan, och sa att jag ville att han el hans fru ringde iegenskap av förälder om det skulle bli nå mer bråk.

Sen berättade jag för förvaltnings chefen om en orättvis behandling som läraren (skolan) gjorde i våras- då var det Sebbe o en annan som gjorde nåt tillsammans, som fick följden att endast Sebastian fick till bestraffning att inte följa med på en rolig resa till Narvik. förv. chefen sa efteråt att det jag berättade berörde honom verkligen och ´tyckte att det var fel handlat av skolan....och han sa att man måste börja med att få Sebastian att känna sig accepterad på skolan (av vuxna) han såg att det nog kan vara grunden till allt bus o bråk. Det återstår att se om det blir nån förändring, vet ju inte hur den där Gustafsson är annars, men bra på att prata iaf.

Av Gerda - 17 december 2007 19:40

Ja uch vad tiden går fort, nyss var det ju sommar och vi solade :-} och badade brrrrr. Men tiden tycks gå fortare och fortare ju äldre man blir.

Förut när jag själv gick i skolan, tyckte jag att sommarlovet var oändligt, jullovet vaju också rätt långt, så jag hann börja längta efter skolan, jo faktiskt. Men nu, nu hinner man inte med liksom- det går så fort. Som det här med julen, den kommer nuförtiden så plötsligt! Jag hinner ju bara tänka på att t ex städa, el baka...då plötsligt är det ju julafton redan. Bli inte förskräckta, nåt skall jag faktiskt baka, idag bakade jag nästan julsträrnor- men jag halv- sov framför tv:n medan jag stickade ett par vantar, men jag har iallafille fall köpt färdigt deg- plattorna- såna julstjärnor som syrran också kan äta. vanilj bullar var ett önskemål av Lotta, joodå alla gånger, nog hinner jag- det är ju en hel vecka kvar!

Idag har Troja fått följa med till Bella, när jag förde forden dit, så promenera vi hem. Det var jätte halt, så jag lånade min pappas gångstavar, så jag skulle hålla mig upprätt. Jag frågade mamma o pappa att dom ville följa med till stan- troligen på fredag, hade tänkt o panik handla, men he eee rooowliigt! Jag får den rätta julkänslan, men nästan knip i magen, o svettet lackar när man febrilt söker klappar som passar, nån spänning ska det ju vara med julen, nu när jag slutat tro på tomten. Dom verkade vilja följa med, fast i morgon skulle dom kanske åka till Vittangi till apoteket.

Nä nu var det ganska mycket tomgångs snack, det blir så när jag inte vet vilken av mina aktiviteter jag ska berätta om;-)

Nu kom Sebbe hem, han är nog ganska trött, o jag med- det tog väldigt lång tid innan han kunde somna förra natten, typ 3 tid. ung. Han bytte från sän till säng, jag vaknade då o då, tror han testa vår säng 2 ggr.

Katja kab ju hälsa Sam, att han har jobb om han vill på julafton...kankse på 3 ställen, om inte Jonne o Dalle kan rycka in som extra personal!  Äch jag tänkte sätta nån fin bild, men kan ju inte jämt knycka flickornas bilder, borde skaffa en bra mobil telefon så man kan ta bilder från mitt aktiva liv!!!

Ja ja jag vet, det var jätte tråkigt att läsa det här...då så då slutar jag då, by by.

Av Gerda - 16 december 2007 16:54

Nu du syrran har jag ändrat till ljusare fast den är inte som jag vill än...

Vaddå verkstad, jag har väl ingen verkstad;-) Är inte så haj på det här ännu o fixa till bilderna ordentligt.

Idag har jag o Lotta plumsat i snön, i skogen halva vägen nästan mot gamla vägen- för att leta efter en perfekt jul- tall. Tillslut hittade vi en kanske inte perfekt, men acceptabel. Tyvärr hade jag inte kameran med, men Lotta tog några bilder så kanske hon sätter in några- annars ser ni den till Jul!

Av Gerda - 15 december 2007 21:02

Idag ställde jag kl på 9, så jag inte sover bort halva dan. jag steg faktiskt upp den den ringde. Jag hade planerat att ommöblera i vardags rummet och f a k t i s k t  så gjorde jag det, och hann med det innan julfesten, som var kl 15.00

Det blir mindre o mindre folk där, mindre småbarn också- så det var faktiskt inte så stojigt soom det var förr i världen, synd bara att inte Karlsson s o nån av Utsis var på festen :-/ :-)

Vi drack kaffe o lussebullar/julmust, och sjöng hela häftet med julsånger som Berith ackompanjerade (?+heter de så). Två tomatar kom med små godis påsar till alla barn. Jag sätter in nån bild därifrån.

 

Hemma lagade jag stekt kassler o klyftpotatis och champinionsås o wookade grönsaker, blev faktiskt gott!

Jo, du Saga vet du vad jag hittade när jag häll på att ommöblera o tomma i bokhyllorna? Jo ett arve-gods från din mor! Jag hittade dom där skinn tofflorna som en lapp tant sydde enkom för Ebbas barn- barn Nina., Inga Kvenangen (som mommos familj vart väärdi åt)  Den där Inga är förresten tvillingarnas (den andra dog) mormor.

Jag ska smörja dom lite, fast dom passar nog inte förrän hon är närmare ett år, din mamma tulta omkring i dom vid ett års ålder. Fast dom kan man ju stoppa en massa sockar i och ha på tidigare ocskå.

Jag sätter in en bild på det också...sen ska jag också gå och titta på Shrek.

puss å hej

 Troja har förresten börjat uppfostra sina valpar på det gamla goda sättet!

Av Gerda - 14 december 2007 23:32

Sebastian o Lotta gick ut föra att leka i snön, nu kl 23.00...tja bra att dom går ut nångång iallafall! Nu ska jag börja dra mig mot bädden, godnatt!

Av Gerda - 14 december 2007 21:37

Jag hämtade Lotta från vår enda busshållplats, och genast när hon gick och tittade på valparna så såg hon att en var sjuk. Jag hade inte tittat på dom desto mer idag, men vi skulle nog märkt dagarna före om den var sjuk med helt förlamade ben, och krampade o tuggade fragda. Den dog lite senare, ni kan läsa lite utförligare på Lottas blogg, var nyss där och läste och tänkte att det blir bara tråkigt att läsa om samma sak igen.

Kl är 21.51 och jag ska baka ordentliga lussebullar med mjölk, dom jag bakade i förrgår var gjorda på havre mjölk o blev dan därpå torra o hårda.

Antte sitter i köket m Lotta o Sebbe, han hade med en proppfull statoil påse, säkert dvd:n o gricka o sånt+ en påse m några lussebullar (hade han hört om mina hårda:-)

Jag hörde trvliga nyheter idag, hoppas dom stämmer: Astrids son, en av tvillingarna ; se toinen poika, skulle nästa år flytta till nån av husen o kankse fortsätta m matbutiken el. nåt sånt. Wilfred berättade att det hade Astrid pratat om på våren redan- då hon levde än. Det skulle ju vara trevligt om det blev lite livat där igen, om inte annat så för mammao pappa, så dom har nåt att titta på dagarna i ända. Förra söndagen haden Wilfred sett att det kom en lastbil med grejer dit.


Nej nu ska jag gå o se om margarinet svalnat, som jag fick sätta i boxen.....glömde nämnligen att stoppa det i degen för jag skulle först göra en enkel deg, men dubblade den...så såg jag att öh vad konstigt torr degen var. Så fastnade mina ögon på spisen där jag hade margarinet färdigt mätt men inte smält......så kan det gå när haspen inte är på!!

Jo förresten, Petra om du skulle råka läsa detta före ni kommer hit,

hm vår dator är ju super knäpp, lite virus här o där fast i karantän...jag tänkte ringa supporten för att ominstaller allt, men så har jag en son, du vet och han han säger som så att han inte litar på mig o supporten, han vill att Dalle ska göra det...alltså kan du fråga honom om han skulle idas eller vilja el orka eller kunna göra det när ni är hä??

Ja nu går jag o kollar margarinet.

Japp bakat o klart ca kl 23.00, lite finare och myyycket godare;-)

Se själv:

Av Gerda - 14 december 2007 09:16

Jahapp, så var denna vecka också avverkad.

Som sagt så var vi i går i stan, en rätt snabb sväng..undra varför...

Men jag hann vara en sväng hos Nina, och hålla om lilla prinsessan. Sebastian var också med, tänkte att det är bäst att ta med honom när det var en sån där o strukturerad dag i skolan, lucia som han inte var med på, han skulle ha fått jobba typ utan lärare :-O hur det hade slutat ville jag inte vara med om, Kitte berätta (han var inte heller m i Lucia) att han vart ensam o gjort inget särskilt.

Ok syrran, jag ska ändra färgen här- jag fick faktiskt lite inspiration från Lisas o Lottas sida, ändra till nåt mognare:-].....blev lite konstig, fortätter senare! Tja nu när jag títtade hur det blev så, det får vara ett tag- DET ÄR JU JUL!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10 11 12
13
14 15 16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards